5 beauty trends in 2019

Na alle gekkigheden in 2018, denk aan de gevlochten wenkbrauwen en het blenden van je make up met de gekste voorwerpen, ziet 2019 er op het gebied van beauty een stuk rustiger uit. Zo gaan de beautytrends van 2019 meer samensmelten met gezondheid en duurzaamheid. In dit artikel gaan we bekijken wat de voorspellingen zijn wat betreft de trends van 2019 op het gebied van schoonheid en beauty.

Duurzame producten.

In 2018 was het al een hot issue, maar ook in 2019 komt duurzaamheid weer naar voren. Consumenten letten steeds meer op de duurzaamheid van cosmeticaproducten en de verpakkingen waar ze in zitten. Zo zagen we in 2018 bijvoorbeeld de zogenaamde 'naakte verpakkingen', waar het product eigenlijk met een eenmalige dispenser komt die vervolgens weer bijgevuld kan worden. Ook in 2019 zal duurzaamheid een hoofdrol spelen in de beautywereld. Zo zullen de naakte verpakkingen waarschijnlijk nog meer voorkomen. Door geen verpakking om het product te doen, wordt het gebruik van plastic bijvoorbeeld afgenomen. Ook zijn er al merken die aangeven minder water te willen gebruiken in de producten als parfum en verzorgingsproducten omdat de vraag naar water hoger is dan de mogelijkheid om aan water te komen. Op deze manier proberen de merken tegen te gaan dat er een tekort aan water of andere grondstoffen komt.

Inclusiviteit.

In de voorgaande jaren zagen we al merken steeds meer lijnen inclusief maken voor alle huidskleuren. Er zijn nog veel merken die hier helaas niet aan mee doen en met productlijnen komen voor een over het algemeen blanke doelgroep, maar ook hier zit verbetering in. Zo zijn er inmiddels al merken die meer dan 40 verschillende kleuren van bijvoorbeeld hun foundation lijn verkopen. Ook in 2019 zal dit meer gaan groeien. Merken die alleen lijnen uitbrengen voor blanke mensen worden als het ware steeds minder geaccepteerd waardoor ook zij de druk voelen om meer inclusiviteit te brengen in de productlijnen die zij al hebben en in de toekomst zullen uitbrengen. Ook de verschillende genders en seksualiteiten zullen meer gebruikt worden in bijvoorbeeld reclames en advertenties van de verschillende beauty bedrijven.

Trends op gebied van make-up

In 2018 zagen we nog de echte instagram look. Veel make up looks die er op foto's ontzettend mooi uit zien, maar veel tijd en producten kosten. In 2019 gaan we naar een meer natuurlijke look. Een gemakkelijke en moeiteloze make up look die bestaat uit een mooie egale huid en minimale make up op de ogen en verder een lichte mascara of eyeliner om het oog net iets meer te accentueren. In plaats van een volledige dekkende foundation zien we in 2019 meer dagcremes met een tintje of andere lichte vormen van gezichtsmake up. Ook komt de zogeheten "glass skin" in 2019 meer naar voren. Er waren al een hoop beauty vloggers en influencers die deze trend in hun videos naar voren brachten. Deze trend, die oorspronkelijk uit Korea komt, bestaat uit een goede huidverzorging en minimale make up. Op die manier accentueer je dus de glans die je van jezelf hebt in plaats van een highlighter aan te brengen. Naast deze trends maakt een opvallende kleur lippenstift ook weer een comeback. In plaats van een nude kleur wordt er gebruik gemaakt van een felle kleur als lipstick. Ook dit past bij de moeiteloze look die we al even omschreven hadden.

Beautybox

Elke maand als vaste prik een doos krijgen met populaire cosmetica en verzorgingsproducten is natuurlijk een leuk cadeau om aan jezelf te geven. Dat kan met een beautybox. Er zijn verschillende boxen te krijgen bij verschillende bedrijven die dit maandelijks verzorgen voor een vaste prijs. Bezoek deze website voor meer informatie. Je sluit eigenlijk een soort abonnement af die je vaak maandelijks ook weer kan laten opzeggen. In de box zit dus een assortiment aan vaak zowel cosmetica als verzorgingsproducten, maar er zijn natuurlijk ook speciale boxen met alleen het een of alleen het ander. Met deze boxen wordt je vaak geinspireerd om de producten te gebruiken en misschien eens iets anders te proberen!

Gezondheid

Ook het stukje gezondheid komt bij de trends van 2019 naar boven. Mensen zijn steeds bewuster van wat zij op of in hun lichaam stoppen en willen daarom weten welke ingredienten in de producten gebruikt worden. Merken gaan daarentegen steeds meer verzorgende spullen in make up lijnen doen. Zo zagen we in 2018 bijvoorbeeld al een highlighter waar verzorgende ingredienten in zaten. Zo zullen er in 2019 nog meer producten op de markt gebracht worden waarbij het minder om het visuele effect gaat van het product en des te meer om de verzorgende eigenschappen die het bezit. Ook zullen merken vaker schadelijke ingredienten uit de producten halen en kiezen voor een gezonder alternatief. Consumenten zijn steeds meer bezig met welke ingredienten zich bevinden in de producten en vragen dus ook meer openheid van de merken die de producten aanbieden. De merken zullen dus meer open kaart moeten spelen met de ingredienten die zij gebruiken om ook de concurrentie aan te gaan.

Tot slot

De meeste trends van 2019 hebben dus te maken met de gezondheid van zowel onszelf als van de natuur. Door duurzame verpakkingen te gebruiken en minder schadelijke ingredienten toe te voegen aan de producten zorgen wij zowel voor onszelf als voor de natuur om ons heen. Ook zal de volle make up afnemen en plaats maken voor een makkelijkere, minder drukke look. Meer aandacht gaat uit naar de huid en de lippen en minder naar bijvoorbeeld de oogschaduw, de contour en de wenkbrauwen.

Afspraak maken?

Contact opnemen